Sunday, December 13, 2009

Garam punya pasal..

Sunday, December 13, 2009


Hari tu melepak-melepak kat rumah along di Putrajaya.

Tengah-tengah nak kacau Kak Long masak, dia ada la bagi info sikit.

Katanya, masa dia tengah pregnant dulu, doctor tu bagitahu..orang Melayu ni memang suka letak garam awal-awal masa nak masak tu.. (Kenapa letak awal pun aku tatau sebab aku tengok mak aku letak awal, aku letak jela haha)

Then doctor tu kata, sebaik-baiknya letak garam tu bila dah nak last-last. Maksudnya, bila dah nak masak tu baru letak garam, then tak lama baru tutup gas.

Secara tersiratnya, doctor tu kata, kalau letak awal-awal, semua zat makanan tu akan hilang. Then, boleh jadi punca darah tinggi. (Haiya..beza letak garam 5 minit pun leh darah tinggi..adoyai).

Plus, doctor tu cakap, orang darah tinggi memang tak boleh stop amik garam, nanti penyakit dia tu tak akan elok. Mungkin kalau orang macam aku ni fikir, darah tinggi disebabkan garam yang berlebihan, so better stop amik garam.

Tapi lain la pulak scientific-nya kan?

Ibarat orang dah dapat lung cancer, then suruh dia stop merokok. Rasa-rasa cancer dia tu akan elok tak? IDTS.

Ni aku dapat info dari Kak Long aku je. Malas pulak nak Google pasal kesahihan benda ni. If ada pakar, sila-sila komen and explain okay! Ciaw!


|| Sangat suka fries McD bila diorang letak garam banyak-banyak! Hmmph!! :D ||



Share

0 comments:

Post a Comment