Saturday, December 19, 2009

I'm an Addict !

Saturday, December 19, 2009



Have I ever told you that I'm a lipbalm addict? Mungkin kelakar but really, it's already taken over my life! Seriously, aku rasa macam tak boleh 'hidup' kalau takda lipbalm kesayangan aku, that is 'Lip Ice'. Ala yang si Lisa Surihani pakai kat dalam iklan tu haha.

Aku rasa tu normal la kan..until my younger sister, Cma, bagitahu aku yang overuse lipbalm ni boleh menyebabkan bibir jadi hitam. Okay. Aku tak takot. Sebab.. Ntah! Macam tak logic!

Okay aku takut sebenarnya. In fact aku baru perasan yang lip atas aku ni macam gelap sikit. Sikit la... So then I started to wonder.. betul ke???

So aku try la google benda ni. Info-info menarik yang aku jumpa, yang menjawab persoalan aku ni:

* Rumours kat paper yang mengatakan lipbalm mengandungi ingredient yang boleh menyebabkan cancer adalah tidak benar sama sekali okay!

* The worst effect kalau overuse lipbalm adalah bibir jadi lebih kering. Tu je!

* Elakkan daripada menggunakan lipbalm yang mengandungi 'menthol' (macam LipIce tu). Bila guna memang rasa best and sejuk je. Tapi menthol ni la yang 'membuang' satu lapisan (protective layers) atas lips kita. Bila 'protective layers' ni dah tak ada, so lips kita akan lebih terdedah pada faktor-faktor persekitaran yang menjurus kepada pengelupasan dan bibir kering.

* Go for a product yang tak ada scent / flavor macam strawberry ke apa ke..better pilih something yang natural.

Additional info

* Some dermatologists think that shiny lip glosses can make your lips more vulnerable to the sun's harmful ultraviolet rays, which increase your risk of sunburn and to skin cancer. (Ini lip gloss okay. Bukan lipbalm)

* The best choice of lip gloss is the one that contains sunscreen and is marked with an SPF, or sun protection factor, of 30 or higher. This will prevent sunburn and skin cancer.

So..should I stop using LipIce? No kan..just jangan overuse.. Tapi for now, nak cuba try product lain. I think I've been using LipIce for years, still my lips are drying. Seriously. Patut dah sedar dari dulu kan? Kan? Kan? :D


|| Or maybe I should just use toothpaste.. Berkesan ke? ||






Share

0 comments:

Post a Comment